HOME              ABOUT ME              WORKS              DRAWINGS              CONTACT ME
(A)MORS   BY ANNA KLAINE


AMORS" in the project's title, which combines "amor" (love) and "mors" (death), is similar to a French wordplay involving the terms "amour" (love) and "la mort" (death). This kind of wordplay is often used in literature and art to explore the complex and intertwined nature of love and death, highlighting the contrast and connection between these two fundamental aspects of human existence. It's a way to emphasize the duality and interplay between these opposing forces, much like the project in question does with its sculpture and exploration of Eros and Thanatos.



    Latin word AMORS contains both LOVE and DEATH. Freud appropriates the names Eros and Thanatos to exemplify the theories of drives, which explains the psychic formation of all individuals. Eros and Thanatos correspond, consequently, to the erotic desire and the attraction to death, coexisting simultaneously. Cellular reproduction continuity of species reproduction by copulation, two complex organizations meet and rejuvenate each other, reaching immortality. On the other hand, the death drive walks parallel, marked by eros... but in this case, eros worn as Thanatos, it's opposite. Thanatos equals the Death drive. They differ only by the differentiation of direction. Progressive and Regressive. Life means eros (expansion) continuity of life itself, expanding life, copulation, libido. Death means Thanatos (it does not seek continuity and expanding life, opposes itself to seeking mortality). Thanatos in a regressive sense, to reduce the unpleasantness present in the present life situation and obtain pleasure, but without concern for the continuity of life. The eroticized death drive fights against life itself, so it is also in the possibility to displace the libido out of itself to fight against life beyond life itself. It seeks an object to enjoy it, without caring about the expanding life, it only wants to enjoy it, it destroys the object, where the link to displeasure is not found - sadism or masochism (the body itself as an object of jouissance). The death drive leads us to the acceptance of the end of life, acceptance of psychic balance, giving up on living (pathological or not). Destroying a part of life,  life drive (wants to move forward) and death drive leads you to the opposite compulsion to repeat mistakes and put us in circles situations. Contrary, Life drive leads to dissatisfaction and seeks an exit.



   Das lateinische Wort AMORS beinhaltet sowohl LIEBE als auch TOD. Freud verwendet die Namen Eros und Thanatos, um die Triebtheorien zu veranschaulichen, die die psychische Entwicklung aller Individuen erklären. Eros und Thanatos entsprechen demnach dem erotischen Verlangen und der Anziehung zum Tod, die gleichzeitig existieren. Zelluläre Fortpflanzung Kontinuität der Artenvermehrung durch Kopulation, zwei komplexe Organisationen treffen aufeinander und verjüngen sich gegenseitig, bis zur Unsterblichkeit. Auf der anderen Seite läuft der Todestrieb parallel, geprägt von Eros... aber in diesem Fall verwandelt sich Eros in Thanatos, sein Gegenteil. Thanatos ist gleichbedeutend mit dem Todestrieb. Sie unterscheiden sich nur durch die Differenzierung der Richtung. Progressiv und regressiv. Leben bedeutet Eros (Ausdehnung), Kontinuität des Lebens selbst, Ausdehnung des Lebens, Kopulation, Libido. Tod bedeutet Thanatos (er strebt nicht nach Kontinuität und Ausdehnung des Lebens, er widersetzt sich der Suche nach Sterblichkeit). Thanatos in einem regressiven Sinne, um das Unangenehme in der gegenwärtigen Lebenssituation zu reduzieren und Vergnügen zu erlangen, aber ohne Rücksicht auf die Kontinuität des Lebens. Der erotisierte Todestrieb kämpft gegen das Leben selbst, also auch in der Möglichkeit, die Libido aus sich heraus zu verdrängen, um gegen das Leben jenseits des Lebens selbst zu kämpfen. Er sucht ein Objekt, um es zu genießen, ohne sich um das sich ausdehnende Leben zu kümmern, er will es nur genießen, er zerstört das Objekt, wo die Verbindung zum Unlustgefühl nicht gefunden wird - Sadismus oder Masochismus (der Körper selbst als Objekt der jouissance). Der Todestrieb führt uns zur Akzeptanz des Endes des Lebens, zur Akzeptanz des psychischen Gleichgewichts, zur Aufgabe des Lebens (pathologisch oder nicht). Die Zerstörung eines Teils des Lebens, der Lebenstrieb (will vorwärts gehen) und der Todestrieb führen zum entgegengesetzten Zwang, Fehler zu wiederholen und uns in Kreissituationen zu bringen. Im Gegensatz dazu führt der Lebenstrieb zu Unzufriedenheit und sucht einen Ausweg.
Die Regenstöcke im Eimer stellen den Wunsch dar, wie die beiden, aber mit unterschiedlichen Zielen. Der Punkt, an dem sie sich in der Mitte treffen, ist der Moment der Idealisierung, wenn das Individuum noch nicht entschieden hat, ob es eine reaktive oder eine rückwirkende Haltung gegenüber dem, was vorgeschlagen wird, einnehmen wird. Und alles wiederholt sich, denn am Ende ist das Nichtfühlen das Vorherrschen der Lähmung, d.h. des Todes. Hier haben wir den Titel der Aufführung, die AMORS heißt (lateinischer Begriff, der Liebe und Tod enthält, wobei der eine im anderen steckt), das Ziel allen Lebens ist der Tod.
Thanatos und Eros verhalten sich wie ein konservativer Weg, um den Zustand wiederherzustellen, der durch das Auftauchen des Lebens gestört wurde und der am Ende nach dem Tod oder dem Leben strebt. Daraus lässt sich schließen, dass das Ungleichgewicht zwischen diesen Impulsen zu einem Ungleichgewicht in der psychischen Struktur führen kann. Thanatos führt lebende Organismen in den unbelebten Zustand zurück, während Eros das Ziel verfolgt, das Leben zu erhalten. Freud kam zu dem Schluss, dass alle Triebe in eine von zwei Hauptklassen fallen: Leben oder Sterben.



  


Bühnenbild Szenischer Raum
TU Berlin
Prüfer: Johann Jörg



General concept, model, installation, performance Anna Klaine 


 




The rain sticks inside the bucket represent the desire. The point where they meet in the middle is the moment of idealization when the individual hasn't decided if he will have a reactive or retroactive attitude towards what is being proposed. And everything repeats itself because in the end, not feeling anything is the prevalence of paralysis, that is, of death. Here we have the title of the performance that is called AMORS (Latin term containing love and death, one being inside the other) the goal of all life is death.
Thanatos and Eros behave as a conservative way to reestablish the state that has been disturbed by the emergence of life and that ends up aspiring to death or life. It can be concluded that the unbalance between these impulses can culminate in an unbalance of the psychic structure. Thanatos leads living organisms back to the inanimate state, while Eros seeks the objective of preserving life. Freud concluded that all instincts fall into one of two main classes: living or dying."esponse to the propositions presented by life. This project, titled "(A)MORS," explores the intricate relationship between the forces of love and death, with the ultimate aim of understanding the underlying goal of all life, which is death. 
The sculpture is a metaphor to discuss the balance and conflict between these life and death drives, and how their interplay can impact human psychology and behavior.
Process of testing one of the Rain sticks I made.









Foto: Thuany Santos